Jestli jste někdy přemýšleli o změně banky, jsou pro vás následující informace důležité a díky jednoduchosti vaše rozhodnutí jen urychlí. Pro někoho je důležité vedení účtu zdarma, pro jiného síť poboček, počet a dostupnost bankomatů nebo třeba internetové bankovnictví. Významné rozdíly bývají i v nabídce a cenách dalších produktů, např. úvěrů nebo plateb do zahraničí. Naprostá většina bank nabízí při změně bankovního účtu velmi jednoduché a rychlé vyřízení formalit, zvláště díky využití Kodexu mobility.
Kodex mobility
Jedná se v podstatě o formulář, pomocí kterého může klient změnit banku v průběhu několika pracovních dnů, včetně zůstatku na účtu, všech trvalých příkazů k úhradě a příkazů k inkasu. Tímto formulářem klient zmocní novou banku, aby za něj v původní bance vyřídila všechny náležitosti a formality.
Původní banka nesmí klientovi odchod nijak komplikovat, nesmí za odchod účtovat žádné poplatky ani stanovovat nějaké další podmínky. Podle zákona o platebním styku je možné stanovit poplatek za zrušení účtu pouze v případě, že účet byl veden dobu kratší než jeden rok.
Odstoupit od smlouvy a vypovědět účet může klient bezplatně do dvou měsíců po bankou oznámeném zvýšení cen. Tady neplatí ani možnost účtovat poplatek za dobu trvání účtu kratší než 1 rok, zrušení je tedy vždy bezplatné.
Jak postupovat
Díky kodexu mobility stačí přijít do nové banky a podepsat formulář. Zjednodušeně řečeno, stačí pár minut jednání v nové bance s občanským průkazem. Problémem může být hypotéka, vedená u původní banky. Některé banky totiž mají výhodnější úrok u hypotéky podmíněn vedením běžného účtu. Hypotéku lze samozřejmě také převést k jiné bance, ovšem je-li to jindy než na konci fixačního období, bývá poplatek vysoký.
Číslo účtu může zůstat zachováno, to co se určitě změní, je minimálně jeho část za lomítkem, což je kód banky. Ten má každá banka pochopitelně svůj.